Tadeusz Mysłowski

12.5.2011–26.6.2011

Od lat w swojej twórczości odwołuje się do tradycji abstrakcji geometrycznej i sztuki konstruktywizmu, wychodzi jednak poza ich ascetyzm, wprowadzając nowe media i materiały, łamiąc tradycyjne granice gatunków, przekłada utarte i znane motywy w formy przestrzenne, trójwymiarowe (instalacje), quasi-użytkowe (KrzesłoTrony), w obrazy ruchome (filmy). Od ponad czterdziestu lat mieszka i tworzy w Nowym Jorku oraz w swym rodzinnym mieście, Lublinie.

Tadeusz Mysłowski studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zaraz po otrzymaniu dyplomu w 1968 roku wyjechał do Paryża, gdzie dwa lata później został zauważony dzięki indywidualnej wystawie w Galerii Lambert. W 1970 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, co stało się punktem zwrotnym w jego twórczości. Od miasta Nowy Jork otrzymuje pracownię w eksperymentalnym Institute for Art. And Urban Resources (dzisiaj PS1 MoMa). Zaczyna czerpać z minimalizmu i abstrakcji geometrycznej. Pod wpływem Harry’ego Holtzmana, który sprowadził Pieta Mondriana do Ameryki, przeżywa wielka fascynację abstrakcyjną sztuka Holendra. Zainspirowany strukturą urbanistyczną Nowego Jorku tworzy przez kilka lat cykl „Avenue of the Americas” (1974-1979), a przez dwadzieścia dwa lata „Towards Organic Geometry”/”W stronę geometrii organicznej” (1972-1994), opublikowany w formie teki graficznej przez Irenę Hochman Fine Art. Ltd. Powraca do tych inspiracji w Manhattan Grid (1995) i w ostatnich projektach Manhattan Chairs.

Zaintrygowany ożywieniem konstruktywistycznych motywów w nowych formach – przestrzennych i trójwymiarowych – od 1995 roku tworzy serię quasi-użytkowych „KrzesłoTronów” w hołdzie dla wizjonerów XX wieku.

“KrzesłoTrony” to cykl dzieł Tadeusza Mysłowskiego powstały w hołdzie największym artystom sztuki XX wieku: Mondrianowi, Malewiczowi, Stażewskiemu, Szpakowskiemu, Strzemińskiemu i Kobro. Na wystawie w Muzeum Architektury we Wrocławiu zobaczymy dwanaście z nich, każde dedykowane innemu z wymienionych artystów i wskazujące na główne inspiracje, jakie z ich twórczości czerpie dla siebie Mysłowski.

„KrzesłoTrony” to rzeźby będące jednocześnie oryginalnymi, niewielkich rozmiarów obiektami poświeconymi klasykom awangardowej sztuki XX wieku. Autor jako zasadniczą formę dla swej idei wybrał krzesło, którym już w okresie minimalizmu i konceptualizmu, czyli w latach 70. minionego stulecia, artyści zastąpili figurę człowieka. Mysłowski stara się w swoich obiektach ukazać osobę i dzieło. Każdy z tych artystów swego czasu zainspirował go, ta fascynacja nie słabnie od lat kilkudziesięciu. Konsekwentnie, w każdej z prac, odnaleźć można echo myśli klasyka i interesującą jej interpretację.

Tadeusz Mysłowski o cyklu „KrzesłoTronów” mówi: *- Zachwycałem się przedmiotami, których forma była kwintesencją geniuszu. Stąd krok do KrzesłoTronu z mojego projektu. Krzesło, przedmiot praktyczny, obrosło przez tysiąclecia w mitologię, która wielbiła mądrość, dostojeństwo, majestat władzę. Krzesło było synonimem wielu rzeczy, przede wszystkim zaś przedmiotem znaczącym przy zmianie proporcji. *

Obiektom towarzyszyć będzie na wystawie cykl rysunków-projektów z najnowszego cyklu Tadeusza Mysłowskiego „Manhattan Chairs”, inspirowanego architekturą drapaczy chmur w Nowym Jorku.