TRANSLOKACJE MODERNIZMU

Architektura Kambodży i Wietnamu

12.10.2017–7.1.2018

Tytułowy proces „translokacji” odnosi się do przenoszenia koncepcji europejskiego modernizmu na odległy, azjatycki grunt, co nastąpiło w latach 60. XX wieku. W zaskakującej konsekwencji, miasta Południowej Azji kryją mniej znane arcydzieła tego kierunku. Budynki zaprojektowane przez architektów wykształconych w Europie: Van Molyvanna i NgoViet Thu, reprezentują styl międzynarodowy w eleganckiej, harmonijnej i wrażliwej na kontekst odmianie.

Wystawa pokazuje w jaki sposób Architektura staje się w rękach Twórców narzędziem odbudowania tożsamości narodowej i odnowy kultury. Przyjmując międzynarodowy, aktualny język form, modernizm Kambodży i Wietnamu zachował równocześnie cechy charakteryzujące lokalne budownictwo w jego szerokim spektrum: od słynnych świątyń Angkor po powszechny typ domu wiejskiego. Poszerzenie i znaczne wzbogacenie języka struktur i ornamentów stanowiło duże wyzwanie dla prostoty i uniwersalizmu wpisanego w założenia ruchu międzynarodowego. Dzięki zdolności syntetyzowania form rodzimych i głębokiemu zrozumieniu środowiska, architekci Vann Molyvann i NgoViet Thu odnieśli niewątpliwy sukces.

Zachwyt wyjątkową architekturą nie może powstrzymać jednak od poruszania trudnych, egzystencjalnych tematów, z których najważniejszym jest przemijanie architektury. Przemijanie postrzegane zarówno jako „rozkład”, erozja betonu widoczna w ekspresyjnych ujęciach fotograficznych, ale też jako przemijanie architektury w procesie jej wyburzania. Wystawa prezentuje zdjęcia budynków, z których część jest zagrożona rozbiórką. Presja inwestorów na pozyskanie terenów w centrach miast Południowej Azji ma zgubny wpływ na losy dzieł modernizmu.

Przedstawione na wystawie fotografie autorstwa Agaty Bonenberg opowiadają o odnajdywaniu pereł modernizmu w mało znanych kontekstach kulturowych, geograficznych i przestrzennych. Zdjęcia są wynikiem emocjonalnego doświadczania architektury stylu międzynarodowego poprzez poszukiwanie harmonii, geometrii i ładu w ujęciach fotograficznych wybitnych obiektów tego nurtu. Zestawione ze scenerią otoczenia: dniem codziennym Kambodży i Wietnamu, mówią o architekturze, ludziach i czasie, który zmienia miasta.