BACKSTAGE.
Fernando Menis

16.02-7.04.2019

Proces twórczy hiszpańskiego architekta Fernando Menisa określa stosowanie plastycznych modeli, które można aktualizować w miarę rozwoju projektu, w ciągłej operacji dodawania i odejmowania wynikającej z potrzeb programu, logiki konstrukcji i zrównoważonego rozwoju. Model rozpoczynający projekt jest stale przekształcany, tak aby uwzględnić dane dostarczone przez technologie informatyczne, uwarunkowania wynikające z usytuowania, czy ustalenia związane z miejscem budowy. Poza ponownym wykorzystaniem zasobów materialnych zasadniczym aspektem architektury Fernando Menisa są odniesienia do naturalnego, kulturowego i historycznego kontekstu. W konsekwencji ekspresja jego dzieł odpowiada funkcji i usytuowaniu każdego budynku.

Widać to wyraźnie w jednym z jego ostatnich projektów – Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki w Toruniu, którego wyjątkowość wynika właśnie z uwzględnienia zróżnicowanych potrzeb akustycznych wielofunkcyjnego programu w takim stopniu, że dźwięk uformował budynek. Betonowa mieszanka „picado” zawiera tutaj czerwone cegły z rozbiórki miejscowej fabryki, materiał powszechnie stosowany w fasadach historycznego centrum Torunia. Oddano w ten sposób hołd temu dziedzictwu, lecz zastosowano ją przede wszystkim dlatego, że mieszanka z nierównościami dochodzącymi do 3–4 centymetrów ma doskonałe właściwości akustyczne pod względem odbijania i rozpraszania dźwięku, dzięki czemu nadaje się do wykorzystania w salach koncertowych.

Wystawa „Backstage. Fernando Menis” stanowi obszerną retrospektywę ukazującą metody projektowe pracowni Menisa z uwzględnieniem eksperymentów i innowacyjnych działań w dziedzinie architektury i urbanistyki. Prezentując różne modele i studia nad materiałami ekspozycja skupia się na wyborze projektów, które są w trakcie realizacji lub zostały ukończone w ciągu ostatnich piętnastu lat, a także na projektach badawczych nowych materiałów, technik i systemów.

Wśród najnowszych prezentowanych obiektów znalazły się Bürchen Mystik (Szwajcaria, w trakcie realizacji) – plan ekonomicznej transformacji wioski na zboczu Alp Szwajcarskich; Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki (Toruń, 2015) – prekursorski, poddający się zmianom projekt akustyczny i prototyp „Hatching” – maszyny do życia, która zużywa zerową energię i dzięki pobieraniu wody z powietrza umożliwia osiedlanie się na pustyniach.

Prezentowane są także niektóre z prac uznanych już za klasyczne budynki współczesne: Centrum Kulturalno-Kongresowe Magma (Teneryfa, 2005) – adaptowalny budynek, który gościł już wszelkie rodzaje wydarzeń – od targów motoryzacyjnych po kongresy naukowe i od koncertów rockowych po muzykę kameralną, a także Badeschiff (Berlin, 2004) – popularny pływający basen kąpielowy na Szprewie w Berlinie, który powstał w wyniku recyklingu starej barki.

Główną część wystawy stanowi czarny sześcian o wymiarach 5 x 5 x 5 metrów, przypominający czarną skrzynkę samolotu, w której zapisywane są wszystkie działania, decyzje i zdarzenia podczas podróży, w tym wypadku twórczej podróży od intuicji do projektu i jego materializacji. Jego wygląd zewnętrzny jest racjonalny, a wnętrze dostarcza silnego zmysłowego doświadczenia, na które składają się rzeźbiarskie modele, materiały i faktury wydobywane w intrygujący sposób przez przyćmione światło. Na zewnątrz czarnego sześcianu, w tajemniczej atmosferze wykreowanej światłem, wystawę uzupełniają prototypy „ekranów akustycznych” – dekoracyjnych elementów łączących sztukę i funkcjonalność by podnieść komfort akustyczny przestrzeni wewnętrznych.

Aktualności

GDZIE JEST PLAC LEGIONÓW?

seria wykładów

Aktualne wydarzenia

piatek, 29 marca 2019 roku, g. 16:00 - 19:00

Gdzie właściwie jest plac Legionów? Jakie są jego granice? Jak funkcjonuje w miejskiej tkance? Jak jego modernistyczna architektura ma się do współczesnej rzeczywistości? Wykłady odbywaja się w ramach warsztatów organizowanych przez Wrocławską Fundację Studentów Historii Sztuki oraz Koła Wrocławskiej Modernistycznej Architektury, mającej na celu przypomnienie cennych budynków modernizmu we Wrocławiu. Zapraszamy!

Josef Sudek: Topografia ruin. Praga 1945

Wystawy czasowe

14 marca 2019 – 5 maja 2019,

Wernisaż: czwartek 14 marca 2019, g. 17:00

Legenda czeskiej fotografii we Wrocławiu

Po Paryżu, Rzymie, Mediolanie, Düsseldorfie i Pradze wystawa prac światowej sławy czeskiego fotografa Josefa Sudka dotarła do Wrocławia. W Muzeum Architektury będzie można zobaczyć kolekcję fotografii dokumentujących wojenne zniszczenia Pragi, które przypominają zapomniany dziś rozdział historii stolicy Czech.

Twórcy Śląskiej Architektury: Jurand Jarecki

Wystawy czasowe

5 marca - 7 kwietnia 2019 roku, spotkanie z architektem: 4 kwietnia 2019 roku, g. 18:00

Zaprojektowane przez Juranda Jareckiego domy handlowe „Zenit” i „Skarbek”, kino „Kosmos” czy gmach Biblioteki Śląskiej znacząco wpłynęły na kształt współczesnych Katowic. Architekt, niedoszły projektant samolotów i utalentowany skoczek narciarski jest bohaterem czwartej prezentacji w cyklu „Twórcy Śląskiej Architektury”.

BACKSTAGE.
Fernando Menis

Wystawy czasowe

16.02-7.04.2019

Wystawa „Backstage. Fernando Menis” stanowi obszerną retrospektywę ukazującą metody projektowe pracowni Menisa z uwzględnieniem eksperymentów i innowacyjnych działań w dziedzinie architektury i urbanistyki. Prezentując różne modele i studia nad materiałami ekspozycja skupia się na wyborze projektów, które są w trakcie realizacji lub zostały ukończone w ciągu ostatnich piętnastu lat, a także na projektach badawczych nowych materiałów, technik i systemów.

Patchwork: The Architecture of Jadwiga Grabowska-Hawrylak

Wystawy czasowe

28.02-18.05.2019, Wernisaż: 28.02.2019, g. 18:00

Wrocławski Manhattan w Nowym Jorku

Wystawa wybitnej architektki polskiego modernizmu, Jadwigi Grabowskiej-Hawrylak po raz pierwszy zostanie zaprezentowana poza Polską. Przez trzy miesiące w znanej i cenionej galerii Center for Architecture w Nowym Jorku, będzie można zobaczyć projekty i rysunki autorki. Nie zabraknie archiwalnych i współczesnych fotografii, filmów oraz modeli najciekawszych obiektów – zarówno zrealizowanych, jak i tych, które na zawsze pozostały jedynie koncepcją.

Trzy początki. 1918/1945/1989

Wystawa przedłużona do 31 marca 2019!

Wystawy czasowe

14 grudnia 2018-31 marca 2019

Architektura powstaje zwykle gdzieś pomiędzy tym, kim jesteśmy a tym, kim chcielibyśmy być. Przyglądając się momentom następującym tuż po przełomach, obserwując nie tylko zrealizowane budynki, ale także śledząc plany tych, które nigdy nie powstały i badając towarzyszący im przekaz medialny – zarysowany zostanie obraz dążeń i przemian polskiej architektury ostatniego stulecia.